1. Математика розвиває
мислення
Вивчаючи математику і розв’язуючи завдання, дитина вчиться:
§ узагальнювати і
виділяти важливе;
§ аналізувати і
систематизувати;
§ знаходити
закономірності та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
§ міркувати і робити
висновки;
§ мислити логічно,
стратегічно і абстрактно.
Як регулярні спортивні тренування «прокачують» тіло, роблять його здоровим,
дужим і витривалим, так регулярні заняття математикою «прокачують» мозок —
розвивають інтелект і пізнавальні здібності, розширюють кругозір.
Математика закладає навички ефективного і швидкого навчання чому завгодно.
Все це відбувається завдяки «перетворенню в людину мислячу».
2. Заняття математикою
тренують пам’ять
Вчені зі Стенфордського університету в США вивчили процес розв’язання
людиною математичних завдань і з’ясували, що дорослі люди використовують для
цих цілей мислення і доведену до автоматизму навичку «діставати» з пам’яті вже
наявні там відповіді.
Діти до 7 років часто вдаються до допомоги пальців рук і ніг, а також
різних замінників (реальних предметів, рахункових паличок). У «перехідний
період», у віці від 7 до 9 років, у школярів формується «доросла» навичка
«думання», осмислення і запам’ятовування інформації.
Цікаве дослідження було опубліковано в журналі «Nature Neuroscience» в 2014
році. Насамперед, воно було присвячене вивченню ролі гіпокампу (області в
головному мозку) у розвитку пізнавальної активності дітей. Але його непрямі висновки
такі:
§ якщо хочете, щоб у
дитини в школі не було проблем з математикою — тренуйте пам’ять в ранньому
віці;
§ рішення математичних
задач розвиває пам’ять.
3. Математика загартовує
характер
Для правильного розв’язання математичних і логічних завдань потрібні
уважність, наполегливість, відповідальність, точність і акуратність.
Чим регулярніше дитина тренує ці «м’язи характеру», тим сильнішими вони
стають, тим частіше допомагають дитині у вирішенні не тільки навчальних
завдань, але й життєвих проблем.
4. Музика для математики,
математика — для музики
Комплексне дослідження, проведене Барбарою Хелмріч (Barbara H.Helmrich) з
Коледжу Нотр-Дам в Балтіморі, виявило, що діти, які грали на музичних
інструментах в середній школі, відчутно краще встигають з математики в старших
класах. Вчені виявили, що за розв’язання алгебраїчних завдань і обробку
музичної інформації відповідає одна і та сама ділянка головного мозку.
«Найбільша середня різниця в результатах з алгебри між будь-якими двома
групами випробовуваних була виявлена між афроамериканськими «інструментальними»
групами і групами «немузичних» школярів».
Парадоксально, але вчені ніби не цікавилися зворотним зв’язком. Адже якщо
за розвиток математичних і музичних здібностей відповідає одна і та сама
ділянка головного мозку, не виключено, що заняття математикою покращують
музичні здібності.
Пригадується Шерлок Холмс, який був одночасно чудовим детективом і
талановитим скрипалем. Багато хто скаже, що знаменитий англійський детектив —
просто вигадка, але у нього був свій реальний прототип, наставник і друг Артура
Конана Дойла. Пристрасним скрипалем був і найвидатніший фізик Альберт Ейнштейн.
5. Математика допомагає
досягати успіху в гуманітарних науках
Саме ранні математичні здібності — вірна передумова до того, що в подальшому
дитина буде не тільки добре розуміти математику, але і процвітати в інших
шкільних дисциплінах. Далі за значущістю внеску в навчальні успіхи йдуть
навички читання і здатності керувати своєю увагою.
До таких висновків дійшли вчені в царині освіти і соціальної політики
Північно-Західного університету в Еванстоні. В ході дослідження вони оцінювали
зв’язок ключових елементів готовності до школи (базові навички для прийому в
школу — «академічна» готовність, увага, соціально-емоційні навички) з подальшими
успіхами в навчанні.
Математика — наука міждисциплінарна, вона тісно пов’язана з фізикою,
географією, геологією, хімією. Соціологія і економіка невіддільні від
математики, і багато висновків навіть звично гуманітарних наук, таких як
лінгвістика, журналістика, спираються на математичні моделі й поняття,
математичні та логічні закони.
6. Розвиває навички
вирішення побутових завдань
Барбара Оаклі, доктор технічних наук, дослідник стовбурових клітин мозку й
автор книги «Думай як математик» підкреслює:
«Математика позбавляє нас «магічного мислення» — ми прагнемо вникнути в
суть речей і не покладаємося на авось і вищі сили».
Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно
для їхнього розв’язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності,
продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички
входять в звичку.
Завдяки математиці ми позбавляємося шкідливих звичок:
§ не домислюємо, а
оперуємо тільки точними термінами;
§ не просто механічно
запам’ятовуємо інформацію і правила, а оцінюємо їх, аналізуємо, розмірковуємо,
щоб зрозуміти і засвоїти новий матеріал, новий життєвий урок.
7. Математика — основа
успішної кар’єри
Якщо 10-15 років тому перспективним вважалося вивчення іноземних мов, то
зараз вільним володінням кількома мовами нікого не здивуєш. Тепер професійна
затребуваність багато в чому залежить від розуміння технологій, вміння мислити,
абстрагуватися і здібностей до вирішення нестандартних завдань. Вкрай складно
обійтися без знання математики тим, хто хоче працювати в сфері IT.
Абстрактне, критичне і стратегічне мислення, аналітичні здібності, вміння
вибудовувати алгоритми — «мастхев» для хорошого розробника.
Результативні заняття математикою надають впевненість в собі, адже успіхи в
ній вимагають завзятості в прагненні розв’язати найскладніші, іноді, на перший
погляд, «нерозв’язні» завдання і проблеми.
8. Розв’язання завдань
виробляє психологічну стійкість
Розв’язання математичних завдань допомагає поліпшити емоційне тло — це
заняття здатне позбавити тривоги, допомагає контролювати емоції та попереджає
стрес.
Таких висновків дійшли вчені з Університету Дьюка в США, які зуміли довести
це в дослідженні, опублікованому в журналі «Клінічна психологія» в 2016 році.
9. Задоволення від «ікс»
Для людини, яка серйозно займається математикою, математичні формули,
рівняння й інші логічні та математичні завдання втілюють собою красу, гармонію
і доставляють таке ж естетичне задоволення, як музика, мистецтво і гарний жарт,
стверджує група дослідників з декількох університетів Великої Британії.
За допомогою функціональної магнітно-резонансної томографії була
зафіксована активність мозкової діяльності піддослідних під час демонстрації їм
математичних рівнянь, формул і завдань. Результати дослідження опубліковані в
журналі «Межі людської нейробіології» (Frontiers in Human Neuroscience) в 2014
році.
Як навчитися відчувати радість і насолоду від занять математикою,
розповідає відомий американський математик, випускник Гарвардського
університету, Стівен Строгац. Викладач прикладної математики, володар нагород в
царині математики і викладання на сторінках своєї книги «Задоволення від X» з
ентузіазмом, просто і зрозуміло пояснює найзначніші математичні ідеї.
Ми переконані, що дітям, особливо у віці 5-9 років, не обов’язково
розповідати, як важливо вивчати математику. Набагато важливіше дати можливість
дитині зануритися в світ цікавої інтерактивної математики.
Комментариев нет:
Отправить комментарий